utenfor verkstedet mitt.jpg

Blant kunstnere og porselensstøv i Jingdezhen

Bachelorstudent ved Fagområde keramikk, Ingeborg Andersskog, er på reise i seks måneder i Kina som utvekslingsstudent høsten 2011. Store språkvansker til tross: det er mye man kan få sagt med et velutviklet kroppspråk.

Mange studenter ved KHiB benytter seg av det store kontaktnettet med utenlandske undervisningsinstitusjoner for å sikre seg et halvt år i et annet land.

tradisjonell skulptur-kurs.jpgAndersskog startet oppholdet med et kurs i tradisjonell skulptur, og forteller at hun har vel aldri vært så stille i hele sitt liv.

- Hvis jeg skal beskrive meg selv de første ukene i Kina, må det bli hvit, diger og stum. Jeg var omringet av snille hjelpsomme mennesker, men til tross for dette var det umulig å ta del i en samtale. Det ble ikke noe særlig «sam»tale.

Først fikk hun verkstedsplass på skolen, men fant seg raskt et større verksted utenfor skolen. Det ligger midt i det som kalles «Sculpture Factory», en gate med uttallige verksteder av alt man trenge innenfor keramikk. Her finnes gipsform-makere, støpe-mestere, glaserings-mestre, leire-butikker, malere (på porselen selfølgelig), ovn-stablere og -brennere, gallerier, verksteder og butikker.

Hun forteller at gatene er dekket av porselensstøv, og med verksted etter verksted etter verksted er dette rene porselensmekka.

- I byen finnes det en glasurgate, dekalgate og et område hvor det produseres alle størrelser av fliser. Og da mener jeg alle! Jeg har sett fire-fem menn lage en gigantisk flise(plate) som går over flere bord. Det lages en enorm porselenspølse og så kjevles den ut med en vanvittig lang metallkjevle.

Leier verksted
Verksted leier hun av en kinesisk kunstner som for tiden holder på med en master i Beijing. Det er stort, forholdsvis rent og inkludert do og innlagt vann (og rotter! Tips, heng søpla på veggen!).

- Verkstedet er likevel veldig annerledes fra forholdene på KHiB, forteller Andersskog. I gangen og utenfor vinduet mitt ligger det et tjukt lag med gammel glasur. Her har det blitt spray-glasert i årevis uten noen form for ventilering eller rengjøring.

Det finnes også et område som kalles «Old Sculpture Factory». Det er helt fantastisk! Her finnes det ikke utlendinger, så her får man virkelig følelsen av å tråkke inn i det ekte Kina. De smale gatene er fylt med skulpturer og potter som står ute til tørk.

byster - kommunistene til tørk

Mao, Lenin og Buddah: skulpturer så langt øyet kan se. Det må være en enorm etterspørsel etter porselensskulpturer av Mao og Buddha, for produksjonen er massiv! Foto: Ingeborg Andersskog

Keramiske råstoff i regionen
Kun noen kilometer utenfor Jingdezhen, forandrer naturen og luften seg radikalt. Langs veien ligger verksteder, porselensfabrikker og gigantiske vedfyrte ovner. Langs veien passerer man områder hvor det graves ut kaolin og andre keramiske råstoff, som igjen knuses og bearbeides her ute.

- Det er utrolig vakkert og annerledes, og alt er veldig tett på naturen. Her er det kun et lavt tak som holder solen unna arbeiderne. Kaolinet pulveriseres av tunge trestokker som dyttes opp og ned av en vannmølle.

sanbao - utenfor Jingdezhen

Buddahtempel i skogen
En tur gikk opp et lite fjell rett utenfor Jingdezhen. Vi gikk opp uendelig mange trappetrinn inni skogen, før vi til slutt kom man frem til en gigantisk gull-budha, et tempel og en liten hytte hvor de serverer nudler til 3 kr stk. En slags kinesisk variant av Fløyen, smiler Andersskog.

Publisert: 28.10.2011 av Peter Klasson Oppdatert: 02.04.2014 av admin